Logo

Fra telt til Adria Twin Supreme 640 SLB

Vi kan lige starte med at præsentere os selv, alt andet ville jo være uhøfligt. Vi er en familie på 4 bestående af:  Line, som er 45 somre ung. Ejer og driver til daglig en tøjbutik, og er gift med Tommi, som er 45 vintre ung, er uddannet tømrer og som i dag arbejder som pedel på en ungdomshøjskole. Vores to Jack russell terriers Charlie og Kahlua er også en del af familien.

Sjælevenner på nye eventyr

Tommi og jeg mødte hinanden på Tinder og fandt hurtigt ud af at vi var sjælevenner. Vi elsker begge det frie liv, naturen og nye oplevelser.  Vi havde kun været sammen i en måned, da vi hoppede om bord på et fly og tog på charterferie sammen for første gang.

Men med 2 hunde, var der altid en helt masse der skulle koordineres med venner og familie i forhold til pasning, og med vores eventyrlyst stod det hurtigt klart, at charterferie skulle byttes ud med noget, hvor hundene også kunne være med og at der skulle være mere plads til spontanitet.

Det blev herefter til mange skønne primitive ture i Tommi`s Toyota Sports Van, som i weekenderne blev fyldt op med hunde, telt, grill, fiskegrej, vandrestøvler mm. Ud på eventyr det gik.

Vi husker en tur til Møn, hvor vi om aftenen slog teltet op i et læbælte på stranden og grillede til lydene af de skvulpende bølger. Om natten bød den stjerneklare himmel op til dans og om morgenen fik vi en helt fantastisk solopgang.

Telt-livet var skønt fra apr-sep, men vi kunne mærke, at vi ville noget mere, og var nødt til at opgradere, for at nyde det året rundt.

Af erfaring bliver man klog

Vi fandt en Sterckemann campingvogn, men fandt hurtigt ud af, at det ikke gav samme følelse af "frihed". Første og eneste tur gik derfor til Hou i Kr. Himmelfartsdagene. En ting stod klart. Vi skulle have noget til hverdagsbrug, så vi ikke stod med 3 biler.

Men hvad skulle vi finde på? Eventyrlysten var jo ikke blevet mindre.

DEN HVIDE VW CALIFORNIA

Vores autocamper-eventyr startede i juli 2018, hvor vi var så heldige, at få fingrene i en VW California fra 1993. En skøn “ældre dame”, som vi hentede i Dragør for den nette sum af 15.000kr.  Hun havde stået stille i et par år og skulle egentlig være hvid - men lignede en maskeret soldat.  Fyldt med grønne alger og rustpletter, så selv en giraf ville være misundelig.

Alligevel var det kærlighed ved første blik. Drømmene om hverdags-eventyrerne der lå lige om hjørnet, blev kun endnu mere virkelige med den denne fine sag.

"Solgt!"

Uden længere betænkningstid købte vi “eventyrbussen” og begav os ud på vores første eventyr i autocamper: Vejen hjem mod Sydvestjylland, i en bil som havde stået stille i flere år.

Hvordan ville det gå? Virkede det hele? Hva’ nu hvis? Spørgsmålene var mange, men de blev alle gjort til skamme. “Eventyrbussen” klarede turen med bravour, og Toyotaen blev solgt.

Tommi nussede om “eventyrbussen”, udskiftede mange dele og vi fik lavet rusten i de sene aftentimer. Nu havde vi pludselig køkken og rindende vand, indendørs, så vi kunne også- udover i weekenderne- køre på skønne aftenture, uden at bekymre os om vejr og vind. Det var en fantastisk følelse af frihed, det der med bare at kunne køre ud, lave mad, drikke et glas vin, nyde stilheden og opleve verden, som gjorde at vi blev endnu mere forelskede i det frie liv.

Den “hvide” bragte os op langs den jyske vestkyst, ned langs østkysten, rundt på Fyn og i Tyskland.

Men ak, vi fandt ud af en mørk og meget kold nytårsnat, -18 grader et sted i Midtjylland, at vi nok skulle opgradere endnu engang, og investere i en nyere og bedre autocamper- med fyr i- når vi fik råd.

DEN GRØNNE VW CALIFORNIA

Der gik ca. 6 mdr, og lige da vi var kommet hjem efter en skøn 5 dages tur til Rügen i Tyskland, så ville skæbnen, at der kom endnu en skøn “ældre dame” til salg. Egentlig var det til min lillebror, som gerne ville have en VW California T4 magen til vores, men da han var på ferie og - heldigvis- ikke havde tiltro til, at vi kunne inspicere og købe den for ham, tog jeg et kort øjebliks betænkningstid og sagde:

"Hvorfor kører vi egentlig ikke selv over og kigger på den?" Og det var Tommi heldigvis med på.

Denne gang var det en flot Jamaica grøn VW California 2,5 benzin fra 1992 MED fyr i. Den stod i Vejle, var i tip top stand, ingen rust eller noget og motoren gik som en drøm. Lyden af den brummende motor gav våde øjne hos Tommi- den skulle han bare have med hjem.

Vi købte den og kørte hjem. Smilet var stort og humøret højt- nu kunne verden bare komme an- sommer OG vinter. Samme aften blev den gamle “eventyrbus” solgt til en ung mand, som også ville ud og opleve friheden på hjul.

Den grimme ælling

At komme fra den hvide til den grønne “eventyrbus”, var lidt det samme som i H.C. Andersens eventyr "Den grimme ælling" - for hold nu fast en forskel der var. Det var som at få en helt ny bil, selvom den faktisk var et år ældre.

Vores første tur i den grønne California, blev en køretur ud til Vadehavet, som jo nærmest ligger i vores “baghave”.

Det er her vi oftest kører hen på en aftentur, for at nyde både aftensmad, et glas vin, stilheden og de mest vidunderlige solnedgange. Vadehavet kan noget helt specielt. Naturen, dyrene, lydene- selv lyset er forskelligt hver eneste gang.

Gennem tiden, gav den os mange fantastiske oplevelser og opmærksomhed i både ind- og udland.

VINOMRÅDET MOSEL

14 dage efter at "eventyrbussen" var blevet afhentet, kørte vi afsted til Vinområdet Mosel i Tyskland, for at være der i en hel uge.

Mosel er bedst beskrevet som et ægte slaraffenland for vinelskere og autocampere, og i løbet af turen, blev det også til mange flotte besøg i byerne langs den tyske flod.

Vi besøgte alt fra Tysklands ældste by, Trier, som ligger i det sydlige Tyskland- til hyggelige Piesport (vi kender vel alle Piesporter-vinen) - og videre til fortryllende og smukke Bernkastel-kues.

Med sine farvestrålende bindingsværkshuse og blomstrende balkoner, er byen kendt som "Mosels perle".

Vi besøgte også Traben Trarbach, som tidligere var Europas næststørste handelsplads for vin, med flotte vinmarker og kældre til alle sider. Oppe på skråningerne bag det gule slotshotel (hotel Schloss Zel) ligger i øvrigt en skøn restaurant ved Schwarze Katze vinmarken, som serverede de lækreste rump steaks med stegte, friske kantareller og hjemmelavede kartoffel rösti. Bestemt et besøg værd.

I Zell er det også muligt at få en sejltur på Mosel og dejlig vin i glasset, dette skal man heller ikke snyde sig selv for.

Den smukke by Cochem blev også besøgt - en middelalderby med bindingsværkshuse på stribe, smalle stræder og ikke mindst det imponerende bygningsværk Reichburg, der knejser højt og flot over byen, og som måske er egnens aller flotteste og mest imponerende slot.

Et mekka af private vingårde

Hele vejen langs Mosel er der en masse små private vinbønder. Dem kan/bør man virkelig sætte tid af til at besøge - og det kan man sagtens, for det er dæleme hyggeligt.

Ingo (som er på billedet til højre), er 83 år og er den 5. generation på en lille bitte weingut/vingård.

Her laver han både søde, tørre og let mousserende vine. De fremstilles primært på grønne druer.

Desuden laver han også en snaps, som han kalder:

“fri for ondt i hovedet i morgen, for du vågner ikke før i overmorgen”.

ADRIA TWIN SUPREME 640 SLB

Vi- læs Line- havde igennem længere tid drømt om en lidt mere komfortabel bil, hvor man ikke skulle lave “stuen” om til seng hver aften, eller slå taget op for at kunne stå oprejst, men især et “rigtigt” toilet og bad ville da være fantastisk.

Vi kørte land og rige rundt for at kigge og prøve forskellige modeller og størrelser hos forhandlerne- og vi tør godt sige, at det er en lille udfordring, når man er 1.90 cm høj som Tommi, og lidt godt i stand og bred om måsen som Line.

Tommi var for lang til at ligge på tværs i de fleste vogne, for høj til at kigge ud af forruden uden at kigge ind i taget - og jeg syntes at de fleste modeller var for smalle ved køkkenet, i badeværelset.. Ja, sådan kunne jeg blive ved.

Kravene var klare fra start - sådan cirka

Vores krav til en ny ac var ret klare fra start. Den nye måtte max være 6 m. lang, den skulle have diesel fyr, have anhængertræk, skulle kunne bruges af Tommi til hverdag, skulle være lys og moderne indvendig, have panoramavindue, stort køleskab og 3 gasblus.

Allerede nu, kan vi vidst godt afsløre, at vi endte op et helt andet sted, da vi valgte vores flotte Adria Twin suprême 640 SLB, som jo er 6.40m lang, har gasfyr, ingen anhængertræk og kun 2 gasblus. Til gengæld fik vi dog lys og moderne autocamper med stort 152 L køleskab og panoramavindue, som Tommi benytter til hverdag.

Valgmulighederne var mange

Inden købet af vores Adria, blev vi dog først voldsomt glade for en Chausson Titanium 640 på Ford chassis, som vi så på Ferie for alle i Herning. Vi syntes dog, at den var for stor som hverdagsbil, og den var jo også noget længere end de 6 m. vi havde ønsket.

Så kom Benimar T481 og vandt vores hjerter. Igen på Ford med 170 hk, stort køkken, god indretning, ja alt var perfekt - og vi var faktisk klar på at underskrive, da forhandleren lige ville vise os den nye Knaus Boxstar 60 years, som de lige havde fået hjem til en anden kunde.

Vi afviste i første omgang, da vi endnu ikke havde fundet en van, hvor Tommi kunne være, uden at skulle ligge i spænd eller kigge ind i taget, når han skulle se ud af forruden. Derfor var Ford også blevet vores nye yndlings chassis, og denne var på Fiat.

Men hold nu op en fornemmelse vi fik i Knaus’en. Den virkede stor og lys, ned langs køkkenet var der mere plads, så jeg ikke skulle gå med siden til, badeværelset var rummeligt - og bedst af alt Tommi kunne ligge på tværs, uden at ligge i spænd.

Vi var glade for, at den jo lignede en varevogn og ikke en “hvid kummefryser”, og forhandleren toppede lige det hele, da han fortalte, at vi kunne få en mindre kasse under førersædet, så det med at kigge ud af forruden heller ikke var et problem mere. Vi var solgt på stedet, og udfyldte papirerne på et kvarter. Den blev tilpasset med det udstyr og de farver der passede til os - og så var det jo bare at vente 5 mdr.

Ventetiden gik nemt, for vi havde jo stadig Californiaen at køre rundt på eventyr i. I maj, juni og juli var vi næsten på tur hver weekend og start august bragte os på en fantastisk 5 dages tur til Harzen, med vores supboards, som blev brugt flittigt på de mange flotte skovsøer.

Vi var klar til september, hvor vi skulle have 14 dages ferie i træk, for første gang i 6 år - og vi havde bestemt at den nye van skulle indvies med en tur til Kroatien.

Men så kom den trælse besked: At leveringen var blevet forsinket og at prisen var steget voldsomt - så var gode råd dyre, for ferien var jo planlagt, kunne ikke ændres og Californiaen var også blevet solgt til et par på Sjælland.

Vi gik herefter igen igang med at udforske markedet og kørte Jylland tyndt for at besøge forhandlere i resten af august. Nu vidste vi jo, at vi også kunne kigge efter autocampervans.

Hele 3 gange nåede vi forbi Autocamp i Låsby, og 3. gang var lykkens gang.

Der stod den

... En Adria Twin Suprême 640 SLB fra 2019 til Iron Grey Metallic. Den stod der faktisk også 2. gang vi var der (dagen inden), men vi troede, at det var en anden kundes vogn, der måske skulle på værksted, da den stod med plader på. Vi havde bemærket den, den var flot i farven og havde skyroof. Gennem ruderne kunne vi se lyst interiør - nøjagtig som på den Knaus, som vi oprindeligt havde bestilt ved en anden forhandler.

Adriaen kom til salg på nettet om aftenen, da vi kom tilbage efter vores 2. besøg hos Autocamp. Så vi måtte jo afsted igen til Låsby dagen efter. Godt der kun var 140 km hver vej!

Det lykkedes, købspapirerne blev skrevet under, bilen blev vores, ferien blev reddet, lykken var gjort, og afhentningsdatoen aftalt til om fredagen - for allerede den efterfølgende onsdag skulle vi afsted til Kroatien på den længe ventede ferie.

Der har vi nu været 3 gange siden vi fik vores nye “hjem på hjul” i september 2021- samt en masse andre fantastiske steder - men det kommer I nok til at høre meget mere om.

Alle billeder i denne blog er beskyttet af ophavsrettigheder. Billeder må ikke benyttes uden tilladelse fra @camperlifedk som ejer rettighederne.

Tak fordi I læste med om vores rejse fra telt til Adria Twin suprême 640 SLB.

-Line og Tommi #camperlifedk

Følg @Camperlifedk på Instagram

Line og Tommi beskriver sig selv som eventyrlystne, livsnydende weekend-nomader - og de er selvfølgelig på Instagram.

Du bør helt sikkert tage et kig. Det gode humør smitter.

Del
Tilbage
Impressum Juridisk meddelelse Cookies Adria garanti Sitemap
Copyright @ 2023 Adria Mobil d.o.o.