Logo

Sydvest England - autocampertur til Cornwall

Cornwall var vores hjem i næsten et årti. Man skulle tro, at vi havde set nok af det sydvestlige England - men vi tilbringer stadig alle vores ferier i Kernow. Det eneste vi har valgt at gøre anderledes denne gang, er vores valg af feriebolig: Vi tager afsted i en Adria Matrix Axess 650 SL.

Den sædvanlige fire-en-halv-times køretur til færgehavnen i Calais, endte med at blive til 7 timer. Ferien var begyndt for mange, det var fredag og det var ekstremt stormfuldt regnvejr - så det førte til mange trafikpropper og - lad os bare sige - moderat kørehastighed. Da vi nåede til Calais skulle vi vente til midnat, før færgen sejlede, fordi alle færgeforbindelser til Dover var aflyst pga. vejret.

Vi nåede England i de tidlige morgentimer. Som et stop på vejen til Cornwall, havde vi reserveret en parkeringsplads i Stanford. 'The Drum Inn' er en hyggelig engelsk pub, hvor man kan parkere sin autocamper for natten. Pga. forsinkelsen var natten dog kort for os, og vi kørte allerede tidligt næste morgen. Køreturen til det sydvestlige England gik uden problemer, og på lidt over 6 timer kom vi frem til destinationen: 'The View Campsite' i Watergate Bay.

Dag 1: Watergate Bay Beach er en af vores yndlingsstrande i Cornwall, og det er her, vi valgte at tilbringe den første dag. Med morgenmad på Beach Hut og to lange gåture: ved lavvande sent om formiddagen lang Watergate Bay Beach, og om eftermiddagen (sammen med vores venner) langs kysten fra Watergate Bay til Mawgan Porth og tilbage. Campingpladsen 'The View' har den perfekte lokation til netop det. Der er nemlig kun 5 minutters gang fra Coast Path, som har den smukkeste udsigt over kysten hele vejen til Newquay.

Dag 2: En af mine yndlingsting i Cornwall? At løbe langs Coast Path! Det er en fantastisk strækning, der går fra Trvose Head, forbi Mother Ivey's Bay - til Harlyn Bay (og tilbage) - og netop dén tur, var vores plan for dag 2 i Kernow. Vejen til parkeringspladsen ved Trevose Head fyrtårn er ret eventyrlig, og vejen er ofte så smal, at vores Matrix er omgivet af både hække og mure. Set fra den lyse side, er udsigten fra klippehovedet over Constantine Bay virkelig det hele værd. Herfra kan man også se kystlinien mod Stepper Point.

Dag 3: Den tredje dag tog vi til det sydlige Cornwall - til St Michael's Mount, som er en tidevandssø ud for Marazion. Vi elsker at være der sent på formiddagen, så vi kan gå over til øen via. den smalle vej, når der er lavvande. Den subtropiske have på øen er altid smuk, udsigten er fantastisk og det velbevarede munkekloster fra det 12. århundrede, og kapellet fra det 15. århundrede er virkelig imponerende. Én ting man ikke må gå glip af at smage, når man besøger Cornwall er Cornish Pasty. Vi behøver aldrig tænke to gange, når vi vælger vores frokost.

Dag 4: Højdepunktet på fjerde dag? Et besøg hos Hawksfield Cornwall: Beliggende direkte på Atlantic Highway (A39). Det er en stor anbefaling til alle dem, der er glade for lækker mad, vintagebiler, kunst, Cornish-specialiteter, god vin, surfertøj og meget mere. Caféen 'Strong Adolfos' er et fantastisk sted, at få lidt lækker morgenmad. Derefter tog vi os tid til at se, hvad der var sket siden sidste besøg. Klassiske biler og motorcykler samt vintagegenstande hos Bespoke Traders. Imponerende kunstværker af John O'Caroll, en arkæologiillustrator, maler og skulptur - og andre kunstnere fra Circle Contemporary Gallery. Den nyeste surfermode fandt vi hos Finisterre Outlet Shop. Til sidst mødte vi Lewis Cole fra Wild Bake, der laver den bedste pizzadej nogensinde(efter vores mening), til sin streetfood-forretning, der holder åbent om aftenen på Wilde Bake hovedkvarteret.

Dag 5: Pludselig var den her, regnen! Men på den anden side, så ville det også være mærkeligt med et Cornwall, hvor der aldrig kom regn - det er bare en del af det. Vi parkerede vores Matrix i enden af Pntire på en parkeringsplads, som havde udsigt over Crantock Beach, og så tilbragte vi dagen i Newquay: Med frokost på Lewinnick Lodge. Udsigten over Fistral Beach til Headland Hotel er fænomenal - selv i regnvejr. Vi tog også en tur i biografen og besøgte nogle venner.

Dag 6: For at nå dagens destinationer, kørte vi lidt længere mod syd. Første stop: Mount Hawke Skateboard Park. Med inspiration fra surferkulturen har Cornwall flere super gode udendørs skateboardparker. De mest berømte er Concrete Waves i Newquay og den nye skatpark i St Ives. Mount Hawke er dog primært en indendørs skatepark, og er unik for Cornwall pga. dens størrelse. Vi valgte at tilbringe eftermiddagen der. Lidt senere lavede vi en hurtig, tidlig aftensmad i vores Matrix, og brugte tilbagevejen til endnu et stop, som denne gang ikke var sportsrelateret - men historierelateret: Vi slog et smut forbi Wheal Coates, som er en tidligere tinmine ved kysten mellem Porthtowan og St Agnes.

Dag 7: Vores sidste feriedag i Cornwall for denne gang! Vi valgte at give vores Matrix en pause, og blev egentlig bare på vores yndlingssted: Watergate Bay. Vi gentog vores favoritaktivitet: En lang løbetur langs kysten om morgenen, frokost på Living Space Restaurant på Watergate Bay Hotel - og en lang gåtur langs kysten, med vores venner om eftermiddagen. Om aftenen sendte Cornwall os afsted på bedste vis, med den smukkeste solnedgang. Det kunne ikke have været bedre!

Til hjemturen havde vi igen booket en overnatning i Stanford på 'Drum Inn'. Da vi ankom, var køkkenet stadig åbent - så vi var så heldige, at vi kunne nyde en traditionel Sunday Roast på vores sidste aften i England. Færgen fra Dover til Calais, var meget mindre fyldt på påskemandag, end da vi tog afsted, og med en rejsetid på fire og en halv time gennem Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland, føltes det ligesom, at komme hjem på ingen tid! Cornwall, vi ses igen næste sommer.

Tips til at rejse i Cornwall

Den bedste rute fra Dover til Cornwall er via M20, M26, M25 (23), M4, M5 OG A30. De andre ruter kan være lidt kortere, men rent komfortmæssigt, foretrækker vi altid motorvejen. Det går også hurtigere!

I England er hastighedsgrænsen for autocampere, vans og campingvogne baseret på køretøjets egen vægt! Autocampere, vans og campingvogne med en egenvægt på 3,05 tons, er underlagt de samme hastighedsgrænser som almindelige biler, 48 km/t inden for bebyggede områder, 96 km/t på enkeltsporede veje og 112 km/t på landeveje og motorveje. Hvis egenvægten overstiger 3,05 tons, reduceres hastighedsgrænsen til 80 km/t på enkeltsporede veje og 96 km/t på landeveje. Grænsen indenfor bebyggede områder forbliver uændret på de 48 km/t, ligesom de 112 km/t på motorvejen.

Den sidste strækning ind i Cornwall, A30, ligner en motorvej - men det er den ikke. Det er en landevej. For autocampere og campingvogne med en egenvægt på mindre end 3,05 tons, forbliver den tilladte maksimale hastighed 112 km/t. For autocampere, campingvogne og vans med en egenvægt på over 3,05 tons, reduceres den maksimale hastighed til 97 km/t! Hastighedskontroller eller politibetjente, der holder øje med fartsyndere, er stort set dagligdags syn. Især i ferieperioderne. Husk derfor at overholde hastigheden.

I Cornwall

Hvis du vil på stranden, skal du altid tjekke 'tidevandstiderne' på forhånd. Ved næsten alle strande i Cornwall, er der ikke noget tilbage af sandstranden ved højvande; tidevandet når helt op til klipperne. Områder på stranden, der kan tilgås ved lavvande, bliver ofte afskåret fra adgang, når tidevandet kommer!

Vejene i de landlige områder af Cornwall er smalle - men der er altid stoppesteder, hvor du kan lade modkørende trafik passere. Det gode ved at køre i en venstrestyret bil er, at du altid kan se, hvor meget plads du har: Du kan altid se, hvor meget plads du har til vejsiden. Ikke desto mindre skal du køre langsomt, skal du køre langsomt i svingene i de landlige områder. Sørg for at orientere dig løbende til både venstre, højre og opad: På grund af vinden, vokser mange af Cornwalls træer til siden i stedet for opad. I bil plejer det ikke at være en udfordring at passere - men med den ekstra højde på autocampere eller vans, kan det være så trængt, at du bliver nødt til at dreje længere ind mod vejmidten; hvis modkørende trafik selvfølgelig tillader det!

Vejrapps er din bedste ven i det sydvestlige England. Regn og solskin er ofte kun få kilometer fra hinanden. Derudover kan vejret ændre sig hurtigt, så det er en god idé at tjekke det hver morgen. Og så er det ellers bare, at jagte solen! Hav det sjovt i Cornwall.

Del
Tilbage
Impressum Juridisk meddelelse Cookies Adria garanti Sitemap
Copyright @ 2023 Adria Mobil d.o.o.