Logo

Elektrisk camping er det nye sort

Mine 2 døtre (på 3 og 5 år) venter spændt i deres bilsæder. I flere dage har de spekuleret på hvilket legetøj der skulle pakkes. Min kone og jeg har fyldt vores Adria til bristepunktet, rejsekopperne er fyldt med velduftende kaffe, og vores el-bil er fuldt opladet. Vi er klar til sommerferie.

På den her ferie skulle vi være afsted i 23 dage, men vi havde kun booket plads i den sidste uge af ferien. Den oprindelige plan var at køre ruten langs Vestkysten i Norge – helt til Fredrikstad, men efter at have tjekket vejrudsigten, besluttede vi i stedet at køre direkte til Fredrikstad. En tur på 630 km.

Vi startede rejsen om eftermiddagen, og efter et par timer faldt børnene i søvn i bilen. 10 timer og 4 ladestandere senere ankom vi til Larkollen Camping. På campingpladsen er der 2 opladere til el-biler, så næste dag var batteriet fuldt opladet og klar til at køre igen. Larkollen ligger i øvrigt ud til Oslofjorden, og har en utroligt smuk beliggenhed. I flere dage hyggede vi med børnene, mens vi blandt andet kiggede på kitesurferne der tæmmede bølgerne. Den rolige og afslappende stemning var god for os.

Ud fra erfaring ved vi, at en fuld opladning giver os en rækkevidde på cirka 230-250 kilometer - men vind og vejr er en stor faktor i regnestykket. Man skal også huske, at hastigheden for opladning falder, når batteriet har nået en bestemt procentsats. Nogle gange kan det tage lige så lang tid at komme fra 80-100%, som fra 5-80%! Der er sket en stor udvikling gennem tiden, og i nogle el-biler er lade-tiden allerede reduceret kraftigt. Jeg vil tro, at det tager omkring 20 minutter i en BMX iX eller en model Y Tesla, ved en normal opladning.

Vores næste stop var Aktivitetsbyen Camping i Fredrikstad – som kun lå en times kørsel derfra. Campingvognen parkerede vi udenfor Gamlebyen, som er en ældre by i Fredrikstad. Det var her jeg voksede op, så der er altid noget specielt ved at komme tilbage dertil.

Udover Gamlebyen, er der også en smuk strandpromenade i centrum, som er fuld af restauranter, caféer og butikker langs floden. Det bedste er, at den smukke ø ”Hvaler” ligger klos op ad.

Vi var også forbi en utroligt smuk campingplads i Aremark sammen med mine svigerforældre – og vi fandt et dejligt sted ved vandet, hvor vi sad og nød solnedgangen. Til gengæld, så var det her faktisk det eneste sted, hvor jeg havde problemer med at få ladet el-bilen op. Områdets lade-stander var i stykker, og campingpladsen kunne ikke hjælpe. Det endte med, at jeg tog en køretur på 1 time hver vej, for at komme til Sverige og lade op. I samme omgang shoppede jeg lidt til min kone – win win!

I dag – over 3 mdr. efter vores ferie, er der faktisk allerede åbnet en ny super-lade-stander i Sarpsborg, og hvis du ikke allerede vidste det, har Tesla åbnet op for, at alle el-biler kan bruge dem. Efter vores mening, has Tesla helt sikkert det største antal standere, men også de mest pålidelige og effektive. Den nye lade-standers beliggenhed er perfekt for børnefamilier, fordi det ligger ved Inspiria Science Centre.

Den sidste uge af ferien, var helt sikkert højdepunktet for både børn og voksne. Vi havde et par måneder forinden, booket en dejlig plads på Daftø Camping. Det er en kæmpe campingplads med plads til cirka 800 campingvogne/autocampere. Allerede første dag, mødte pigerne campingpladsens pirater, og vi fik også udforsket legepladserne, som der i øvrigt er 5 af. Der er også 2 strande, en kæmpe swimmingpool - og campingpladsens helt egen temapark er helt sikkert også værd at nævne!

På vores 2. feriedag på pladsen, havde vi allerede besluttet, at vi bare gerne ville have en dag ved poolen. Pigerne glædede sig rigtig meget, og kunne næsten ikke sidde stille under morgenmaden. Det blev kun bedre, da vi opdagede, at der faktisk var 2 separate pools med forskellige dybder. Den ene ende var beregnet til små børn. Ligesom alt andet i Daftø, havde poolområdet selvfølgelig også pirattema, og i midten af det hele, stod et piratskib med vandkanoner.

Der er mange nordmænd der elsker at shoppe i Sverige, fordi priserne er meget lavere. Daftø liger ret tæt på en af shopping-stederne, Strømstad. Jeg skulle oplade Tesla’en, og min kone blev ret glad, da vi fandt ud af, at Tesla havde installeret en lade-stander lige udenfor storcenteret på parkeringspladsen.

Efter en smuk uge i Sverige, var vores ferie allerede ved at være slut, så vi måtte modvilligt pakke sammen og køre tilbage til Ålesund. I bilen - allerede inden vi kørte, blev vi enige om, at vi helt sikkert havde taget et par ekstra dage, hvis det havde været muligt.

Hvordan er det, at trække en campingvogn med el-bil?

For 3 år siden da vi købte vores første campingvogn, var Model X fra Tesla den eneste el-bil, som levede op til vores forventninger. Da min kone arbejder i en norsk virksomhed, som chef i en afdeling der beskæftiger sig med bæredygtighed, vil vi ikke tilbage til en bil på brændstof. I dag er listen over el-biler, som lever op til vores forventninger, vokset helt vildt – også selvom vores Adria Adora 613 PK er ret tung. Jeg kan kun forestille mig, at der kommer mange flere muligheder indenfor de næste 3 år. Der er faktisk allerede kommet en el-bil på markedet, som er udstyret med et strømstik der sikrer, at du har strøm til campingvognen hele weekenden, hvis du fx fricamper!

Da vi startede med at trække vores campingvogn med el-bil, krævede ferierne en del mere planlægning end de gør i dag. Nu er der kommet mange flere ladestandere til, også lyn- og super-ladestandere. Det betyder, at vi næsten kan lade vores Tesla op over alt. Vi foretrækker som tidligere nævnt de ladestandere som Tesla laver, men hvis en af pigerne fx skal have en pause til at strække ben, så bruger vi bare nærmeste ladestander.

For at undgå alt for lang ventetid, lader vi næsten altid kun batteriet op til 80-85% inden vi kører igen. Det tager os lidt over en halv time, så det passer helt perfekt med en kort pause til toiletbesøg og lignende. Vi planlægger altid næste opladning inden vi kører - og altid med nogle kilometer som buffer, så vi ikke løber tør for strøm. Normalt lader vi Teslaen op igen, når vi har kørt mellem 175-200 km.

Hver eneste gang vi ankommer til en ny campingplads med vores model X Tesla- og Adria, får jeg rigtig mange spørgsmål om, hvordan det er at være på elektrisk camping - og ikke mindst hvordan det er, at trække en campingvogn med en el-bil. Folk er nysgerrige på, hvor hvor tit det er nødvendigt for os at lade bilen op, om den kører- og om den ligger godt på vejene, mens den har en tung campingvogn på krogen. De spørger også meget til, hvordan jeg tror fremtiden bliver.

Mit svar er: Det her er fremtiden!

Hvis vi ser helt bort fra rækkevidde, så er el-biler perfekte til bugsering! De er tunge og har ofte en lang akselafstand. Tyngdepunktet er lavt pga. de store batteripakker, som er placeret under gulvet. Og så er power! Der er så meget kraft, at man nemt kan tage stejle bakker uden at mærke, at man har en campingvogn efter. Jeg mærker det hvertfald ikke, når jeg har vores 2-tons tunge Adria 613 PK spændt efter - og nogen gange må jeg kigge i spejlene, for at minde mig selv om, at jeg kører rundt med en campingvogn.

Rækkevidden er det største problem lige nu. Når vi har campingvognen med, falder rækkevidden til det halve af det vi kan køre, når vi ikke har noget spændt efter. Bredde på vognen, kørselshastighed og aerodynamik er de faktorer, der har størst betydning for forbruget. Vægt, længde og antal aksler har også en betydning - men slet ikke ligeså meget, som aerodynamik har.

Hvis du er nysgerrig og vil vide mere

Er du velkommen til at kontakte mig, eller følge min Instagram. Måske kan jeg hjælpe dig med at tage skridtet og skifte til en elbil - eller med en anbefaling af en god campingvogn.

Du kan kontakte mig på email: chris.gati@gmail.com

Jeg har også en Facebook-side der hedder Campingvogn og Elbil, hvor du kan finde mange gode tips og erfaringer fra andre.

Del
Tilbage
Impressum Juridisk meddelelse Cookies Adria garanti Sitemap
Copyright @ 2023 Adria Mobil d.o.o.