Tilbage
10.06.2021

BLOG: For sent til færgen blev til hyggeligt ferieminde

Natur og familiehygge var temaet for vores berejste fynske familie på deres Kristi himmelfart tur og det skulle blive en tur hvor familien virkelig var i højsædet.

Vi havde som familie, brug for en tur bare os fire. Det skulle være i børnenes tegn. En tur hvor det handlede om god mad, frisk luft og afslapning. Men vi er jo som vi er – og afslapning for os, er også at gå på oplevelse, så selvfølgelig fik vi set lidt forskelligt i Sønderborg.

Fra Fyn til Jylland

Fra Sydfyn kan vi tage den hyggelige færgefart, Bøjden-Fynshav. Efter en færgetid på 50 min, rammer vi skønne Sønderborg. Det en dejlig måde at rejse på, især med små børn. Det er nemlig også en stor oplevelse for dem at sejle med en færge.

Da færgen ramte Fynshav havde vi en køretur på 30 min, til den skønne campingplads, Lærkelunden Camping.

Vi havde fået anbefalet pladsen af flere, som fortalte den var utrolig børnevenlig og tæt på natur. Det er to parametre vi vægter højt.

Krea og hygge i det danske vejr

Campingpladsen havde hver dag lavet en lille aktivitet for børnene, hvor alle kunne være med. Det sætter vi stor pris på som familie. At have aktiviteter på pladsen giver os mulighed for at nyde pladsen og komme ned i gear uden at skulle pakke hele familien i bil, for at opleve noget. Vigtigt for os, er også at børnene får mulighed for at møde andre børn pladsen, det mener vi netop også er det camping handler om.

Selvom vejret ikke var det bedste, så slår det os aldrig ud. Vi er snart vant til at pakke både, regntøj, uldtøj og badetøj i samme taske. Det er jo Danmark når det er bedst. Men når man fra start indstiller sig på ikke at lade sig begrænse af vejret, så synes vi man får en bedre tur. Men jo, vi må også indrømme, solen har da en ekstra positiv effekt.

Men vi fik lavet slik-bar i vognen til fredagens Disney Show, forældrene fik spillet brætspil og nydt et par drinks i det lune fortelt – imens vejret til tider var lidt ustadigt.

Vores nye vogn viser sig fra sin bedste side, når vejret ikke er optimalt. At have den ekstra plads og god varme, det har givet os mod på at campere uanset vejret.

Dybøl er jo en af de store historiske attraktioner i området. Historiecenteret havde i Kristi himmelfart lavet ekstra med aktiviteter og blandt andet opsat en lille by ud fra årstallet 1864.

Man skulle veksle til skillinger for at kunne købe noget, og de mange folk i boderne var udklædt autentisk fra tiden. Vi så et gammelt krigsgevær blive skudt af, vi bagte pandekager over bål, og til slut fik vi set og hørt en kanon blive affyret.

Efter et par hyggelige formiddagstimer, tog vi ind til Sønderborg centrum, hvor vi fik en skøn frokost. En rigtig hyggelig by med mange butikker og restauranter.

Vi kunne ikke tro vores egne øjne, men lige inden vi skulle hjem kom den FØRSTE sol på vores tur, Kl. 16 om eftermiddagen! Så vi ventede med at pakke bilen og gik i stedet ned på havnen og fik en is og nød den længe ventede sol.

Sønderborg og Dybøl

Natur

Der er mange ting at opleve i Sønderborg og omegn. Så vi vender helt sikkert tilbage.

Der er meget kort til grænsen – som også giver mulighed for at tage nogle udflugter til Tyskland. Til dem med lidt større børn, så skal Danfoss University opleves. Vores børn var desværre bare lidt for små til dette endnu.

@Visitsønderborg er utrolig aktive, de står til rådige på de sociale medier med svar omkring aktiviteter og seværdigheder. Vi havde skrevet til dem på instagram – og en meget behjælpelig medarbejder skrev en lang liste med ideer til hvad vi kunne opleve.

Dagene i Sønderborg bød på en masse udeliv. Vi nød madpakker i vandkanten ved Augustenborg. Vi var på jagt efter vilde urter og blomster i skoven. Der blev plasket med vand ved strandkanten på campingpladsen og vi gik den skønneste aftentur i Gråsten Slotspark. Det var virkelig svært ikke at plukke alle de smukke blomster, men vi begrænsede os til at snuse og nyde synet.

Legepladsen og de grønne områder på pladsen blev udnyttet fuldt ud med leg og spisepauser. Man kunne samtidig få besøg af de fritgående ænder der rendte rundt på pladsen og besøgte gæsterne.

Mor fik løbet sig nogle smukke ture langs vandet og der var god skiltning der inspirerede til at opleve forskellige ruter - både som løber og som gående.

Valg af campingplads som familie

Lærkelunden Camping er en utrolig optimal campingplads for alle målgrupper. Der er mulighed for at lægge sig i ro fra legepladsen, i det fjerneste hjørne lige ned til vandet. Samtidig er der mange pladser, som ligger tæt på både servicebygning og legeplads, da legepladsen er placeret centralt. Det er det vi som børnefamilie prioriterer.

Det er en kæmpe luksus for både børn og voksne, at man nemt kan komme på legepladsen. Samtidig er det dejligt at man har kort til servicebygningen, da det kan være et stort projekt i sig selv, at gå en hel familie i bad. Opvasken er også markant større som børnefamilie – så at skulle slæbe det så kort som muligt, det er et kæmpe plus. Det gør turen mere afslappende når de praktiske ting fungerer.

Campingpladsen har både indendørs pool, aktivitetshus for børn og unge, legeplads, boldbane, strand og daglige aktiviteter.

Det er en varm og nær plads, hvor campingmutter og campingfatter står stærkt som frontfigur på pladsen. De er selv i receptionen, kiosken og står for aktiviteterne. Det synes vi virkelig er hyggeligt og giver en god oplevelse.

Udover vil vi understrege en ret fantastisk udsigt! Man kan have en plads lige i vandkanten, eller få en smuk panoramaplads bagerst.

Sønderborg….. we will be back!

Turen hjem

Grunden til vi valgte at skifte til en større vogn, var vi gerne ville have en spiseplads vi ikke skulle bruge som seng. Den ekstra plads har vi sat pris på generelt, men vi blev ekstra glade for den beslutning, da vi jo selvfølgelig var den familie der kom for sent til færgen!

Det skete på hjemturen - så vi måtte pænt vente på næste afgang.

Men så lavede vi en hyggelig frokost i vognen på parkeringspladsen, og så lidt film mens vi ventede på næste afgang. Skønt når den nye vogn gør en presset situationen til et hyggeligt minde.