Tilbage
20.04.2021

ADRIA BLOGGER: Påske-øhop med Elisabeth og Jakob

Elisabeth og Jakob tog på ø-hop i deres Adria Twin van og kom helt tæt på både natur og spændende seværdigheder.

Påsketuren i år skulle egentlig have været til Holland, men den gik desværre ikke. I stedet for kørte vi rundt på nogle af de smukke øer i Danmark.

I løbet af påsken kom vi forbi 6 øer. Nogle af dem kørte vi blot over, med en lille pause, og på andre øer overnattede vi og så seværdigheder.

Da vi først kørte hjemmefra vidste vi kun, at vi ville køre ned mod Sydsjælland og de omkringliggende øer.

Hvor vi skulle overnatte vidste vi ikke...

Vi kørte først til Farø, derefter Bogø, og så til Møn, men vi endte til sidst på Lolland. Vi kunne simpelthen ikke finde en autocamperplads eller havn hvor der var plads til os.

På Lolland var der dog en plads (Bandholm autocamperplads), hvor der kunne være 50 autocampere, så der måtte være plads til os.

Smukke Dodekalitten med udsigt over Smålandshave

Da vi nu var på Lolland skulle Dodekalitten helt sikkert opleves. Dodekalitten var et virkelig smukt sted. Flot natur, flotte skulpturer og med en musikalsk oplevelse.

Skulpturerne er ikke færdiglavet endnu, men vil stå færdigt i 2025, så mon ikke vi skal forbi der igen om nogle år.

Domkirkebyen Maribo

På Lolland gik vi mange ture rundt omkring. Det var både i naturen og i byerne. Vi gik bl.a. en tur i Maribos flotte gader.

Det er en utrolig smuk by med gamle gader, et hyggeligt torv, en stor sø og ikke mindst Maribo domkirke.

Efter nogle dage med gråvejr kom solen endelig frem. Dette skulle nydes med en tur til Danmarks sydligste punkt Gedser Odde. Et skønt naturområde – specielt for fugleelskere.

Det sydligste punkt viser også historien om et af Danmarks militære anlæg, som blev brugt frem til Den Kolde Krigs afslutning.

Ifølge vejrudsigten, så det ud til at det gode vejr skulle fortsætte. Vi tog derfor til Camp Møns Klint, og håbede på, at vi kunne opleve den flotte stjernehimmel, Dark Sky.

Der var helt skyfrit om aftenen, og vi fik set rigtig mange stjerner. Det var et virkelig smukt syn.

Oplev Danmarks mindste museum

En af de sidste dage i vores påskeferie, tog vi ud på Nyord. En lille ø med ca. 35 indbyggere. Vi vidste ikke rigtig hvad vi skulle forvente af øen, men efter vi har været der, så kan vi kun anbefale at køre derud.

Vi holdte på en parkeringsplads og gik en tur i den lille by. Der var bl.a. en smuk lille ottekantet kirke, en cafe, en pølsevogn, deres egen lille havn og som ses på billedet, Lodsudkigshuset ”Møllestangen” som er Danmarks mindste museum.